Op het moment dat je een online handel start, is het natuurlijk belangrijk dat je ook online betaalmethoden kan bieden. Natuurlijk wil je gebruik maken van iDEAL, maar er zijn ook andere handige opties. iDEAL is ideaal omdat je direct een betaling doet en er zo ook geen (kort lopende) schulden ontstaan. Het is fijn voor de consument dat ze meteen hebben betaald en ook voor jou als bedrijf is het fijn dat je weet dat het geld al binnen is. Wel kan het een gedoe zijn omdat de consument niet heel makkelijk een bestelling kan annuleren, het geld is immers al betaald. In dit artikel lees je meer over de verschillende betaalmethodes.
Achteraf betalen; ja of nee
Een vaak gebruikte optie en eentje die in de toekomst nog vaker zal worden gebruikt: achteraf betalen. Handig voor de consument maar hoe zit dit voor jouw bedrijf? Het kan bijvoorbeeld met Klarna, Afterpay of acceptgiro. Het is een veilige manier voor de consument omdat ze het product alvast krijgen maar voor jou als ondernemer is het ingewikkeld omdat je een product moet leveren zonder dat je de betaling alvast hebt. Afterpay en Klarna zijn bekend over bijna heel Europa, acceptgiro is dit nog niet. Daarnaast vraagt Afterpay een bijdrage om de betaling te kunnen doen, dat varieert van €0,95 tot €1,99. Wel een voordeel hiervan is dat het een digitale acceptgiro aanbiedt waardoor de consument de betaling via iDEAL kan afronden.
Gespreid betalen
Nog een andere optie is om de consument gespreid te laten betalen. Dit betekent dat ze de betaling in termijnen kunnen voldoen. Dit is voor de consument heel handig, aangezien ze niet direct veel geld hoeven te betalen en alsnog in bezit zijn van het product, maar dit is niet altijd even ideaal voor de ondernemer zelf. Zo krijg je als ondernemer namelijk niet snel betaald en kan het zijn dat je lang moet wachten op je geld. Je hebt op deze manier veel rekeningen nog open staan en krijgt van verschillende partijen nog geld maar zij voldoen dit niet op een korte termijn. Dit zorgt ervoor dat jouw vermogen niet is wat het kon zijn en dit kan gevolgen hebben voor het bedrijf zelf. Het enige voordeel hieraan is dat je als bedrijf rente kan vragen, waarvan het maximale percentage 14% is. Dat kan dus wel flink oplopen bij een groot bedrag en dit kan dan ook de reden zijn dat je dit wel wil aanbieden aan de consument.
Creditcard dan maar?
Je kan natuurlijk ook nog kiezen voor de creditcard, dit bieden de meeste webshops wel al aan. Het kan langer duren voordat je je geld hebt omdat het vaak gaat om een transactie tussen twee verschillende banken. Ook kunnen consumenten het geld terug vorderen als blijkt dat het niet is geleverd of is beschadigd. De consument heeft daarnaast geen duidelijk zicht op de uitgaven omdat het maar een keer in de maand wordt afgeschreven, dus ook jij krijgt niet direct je geld. Denk er dus goed over na.