Je kent het wel, de fysieke markt op het grootste plein van de stad of zelfs het dorp. Je hebt veel soorten en vooral veel maten. Zo heb je grote markten met ontzettend veel kramen, maar ook kleintjes als het om een kleiner dorp gaat. Het varieert van twee kramen naar honderden, de markt wordt over het algemeen goed ontvangen. Het is voor de consument een groot voordeel om bijvoorbeeld groente en fruit te kunnen kopen op een markt. Het is er vaak vele male goedkoper dan in de supermarkt en over het algemeen ook verser. Ook kan je beter groot inkopen dan klein, de prijzen zijn namelijk enorm laag.
Je voegt iets toe aan het straatbeeld
Door het hebben van een marktkraam voeg je toe aan het goede straatbeeld. Mensen komen graag naar de markt, niet alleen voor de producten zelf maar ook om een praatje te maken. Of juist voor advies. Zo kan je natuurlijk altijd advies vragen aan de marktlui, zo hoorde ik laatst een gesprek over aspergesoep, hoe je dat het beste kan maken. Voor jou als marktkraamhouder is het fijn om dit te kunnen doen voor de consument en krijg je er vaak ook veel waardering voor terug. Je zorgt er zo ook voor dat mensen naar de stad worden getrokken, waar eigenlijk elke ondernemer blij van wordt.
Je kan groot inkopen
Als je in het bezit bent van een marktkraam, kan je vaak groot inkopen omdat je ook veel verkoopt. Doordat je groot inkoopt, wordt het product goedkoper voor de consument en zullen ze hierdoor ook meer kopen. Zo gaat het cirkeltje eigenlijk rond. Ook kan je afkijken bij de buren om te zorgen dat jouw prijs net wat lager ligt dan bij hen. Marktkramen bouwen ook een reputatie op, de laagste prijs is niet altijd de beste prijs. Zo krijgen mensen een favoriete kraam en komen ze hier graag terug. Ook is de onderlinge sfeer een meetelement, zo kan je zien of het goed gaat binnen het bedrijf of niet. Veel mensen vinden het leuk als er een keer een grapje kan worden gemaakt en dat het zo zorgt voor gezelligheid op de markt.
Je bent mobiel
Doordat je in het bezit bent van een marktkraam, ben je mobiel en kan je je als winkel dus makkelijk verplaatsen. Dit is heel handig, op het moment dat je weet dat ergens een markt is kan je dus zorgen dat je daar ook komt te staan. Als je een tijdje met je marktkraam van hot naar her bent geweest om te gaan staan, kan je ook analyseren waar je in de toekomst het beste kan staan. Het is fijn dat je dan kan kijken naar de omzet en de locatie kan kiezen waar jouw kraam het meeste geld ophaalt. Zo bepaal je je eigen marktpositie op, jawel, de fysieke markt.