Handelen buiten Nederland en over de grens gaan verkopen, daar komt veel bij kijken. Ten eerste moet je natuurlijk zorgen dat je een internationale site hebt, want met een Nederlandse site kom je niet zo ver. Het is een lastige kwestie met veel aspecten die er bij komen kijken. Hoe begin je hiermee en vooral, waar moet je op letten? In dit artikel krijg je tips over waar je op moet letten, zodat je zorgt dat je met een goede basis begint. Het is belangrijk om niets over het hoofd te zien, dat kan voorkomen dat het je veel geld en energie gaat kosten. Lees daarom vooral mee.
Laat je niet afschrikken
Op het moment dat je internationaal wil gaan handelen moet je ook goed kijken naar de internationale wet- en regelgeving. Het is namelijk niet overal hetzelfde geregeld als in Nederland en het is van belang dat je hier goed op let. Daar komt dan de eerste tip om de hoek, zorg dat je je op de juiste landen richt.
Kijk goed naar wat mensen kopen in een bepaald land zodat je niet met jouw goederen bij de verkeerde doelgroep zit. Het is handig als je wat whitepapers leest over winkelgedrag bijvoorbeeld, zodat je erachter komt waar je op moet focussen. Zo is het zaak dat je in Spanje niet online kleding gaat verkopen, dat gaat daar namelijk niet zo hard als bij ons in Nederland. Richt je daar vooral op reisproducten. Verdiep je in de commercie van de cultuur in het land waar je wil gaan verkopen.
Sluit je aan bij een keurmerk
Als je wil slagen op de internationale markt, is het van belang dat je je aansluit bij een keurmerk om zo vertrouwen in te winnen. In Nederland zijn we niet heel terughoudend wat betreft aankopen van kleinere bedrijven, maar dit is wel vaak het geval in het buitenland. Daar zijn ze wat conservatiever omdat ze niet weten of ze op je kunnen rekenen en ook geen idee hebben van de kwaliteit van jouw product. Daarom is het van belang dat je je aansluit bij een keurmerk dat zij ook kennen in dat land, om uit te stralen dat jouw producten wel aan een bepaalde kwaliteitsnorm voldoen. Op deze manier win je het vertrouwen van de consument en is de kans groter dat je slaagt met je missie.
Houd goede moed
Natuurlijk is het eigenlijk het aller belangrijkste dat je goede moed houdt. Een bedrijf laten groeien tot een van de grootste bedrijven van een land, dat gebeurd nou eenmaal niet in een dag of twee. Zorg dat je een goed plan maakt voor op de lange termijn, zo kom je niet voor tegenslagen te staan. Op het moment dat je goed voorbereid te werk gaat is het een kwestie van tijd voordat de bal begint te rollen.